Studentklänning

Min älskade lilla svägerska Jossan har gett mig äran att sy hennes studentklänning!

Arbetets gång i bilder hittills;

Jag använder mig av upp till 16 st. mått när jag mönsterkonstruerar!


Av alla dessa mått konstruerar jag ett grundliv som förhoppningsvis ska passa kunden perfekt!


När grundmönstret är klart gör man ändringar för just det plagg du skall sy. Tex urrigning. Här får du testa dig fram på fri hand. Sen klipper man ut nya bitar som man skall lägga på tyget.


Är man riktigt noga (som man bör vara om man syr till någon annan än sig själv) så syr du först upp plagget i lakansväv. På den, som kallas "toall", kan du rita och nåla så att plagget sitter perfekt! Ändringarna som du gör på toallen för du sen över på originalmönstret och klipper sen ut de nya slutgiltiga mönsterdelarna.



Då var det dags för den första inprovningen.
Här håller man tummarna för att det inte skall vara mer ändringar än insnitt fram/bak. Och längdjusteringar.


Skärpet skall vara vinrött som bandet på studentmössan och klänningen skall sys i ett tjockt vitt blankt brudsatin. Kjolen skall ha en underkjol som består av både tyll och finare tyll i prickigt. Jag hade tur - det satt mycket bra och jag behövde bara justera/nypa in under bysten i insnittet. Nu skall jag klippa i det riktiga tyget och senare idag kommer Jossan för att prova igen!

www.helenagranby.se


Kommentarer
Postat av: Tant Laila

Men oj vilket jobb. Du är jätteduktig Helena. Jättekul att få följa med när plagget "växer fram".

Kramen till Damen

2011-03-16 @ 15:06:50
Postat av: Malin

åå vad kul att se! du är grymt duktig nena :D

2011-03-16 @ 18:32:39
Postat av: Helena

Tack tjejer!!!! :)

2011-03-16 @ 21:37:50
Postat av: Kajsa

Kul!

Och grattis till de 30 åren!

2011-03-29 @ 17:34:13
URL: http://[email protected]
Postat av: sara

toile heter det ! kommer från franskan!

2011-04-14 @ 16:58:52
Postat av: helena

jo jag vet :) men ingen fattar om jag bara skriver det :p Puss/helena

2011-04-14 @ 17:53:30

Din åsikt:

Namn:
Kom ihåg mig!

Mail behövs inte...: (publiceras ej)

URL/Din blogg/Hemsida:

Din åsikt!:

Trackback
https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/108594/images/2008/s6002296kopia-kopia_3412785.jpg RSS 2.0
Test